خانه / سفارشی / تاریخچه سری Call of Duty

تاریخچه سری Call of Duty

تاریخچه بزرگترین شوتر جهان

 

از روز های آغازینش در WWII تا موفقیت های عظیم اش در سری های Modern warfare و شیرجه در آینده سری COD همیشه خاص بوده است و تاثیر عظیمی بر دنیای بازیهای رایانه ای گذارده است. در حالیکه نزدیک عرضه COD:WW2 هستیم، جایی که مشهورترین شوتر نظامی به خانه بازگشته، تاریخچه سری را نگاهی می اندازیم.

من عاشق سری هستم! COD حتی در نسخه هایی که همه میگوند فضایی شده و تخیلی شده!! نسخه های Advance warfare و infinite warfare برای من فوق العاده جذاب بودند. باید بگویم برای همه جذاب بودند چون آمارهای فروش خلاف گفته ها را ثابت می کند. همه COD را دوست دارند و حتی خرده گیران نیز هر قسمت را دو سه باری تمام می کنند بعد از شدت آدرنالین تزریق شده، نفس نفس زنان می گویند ای بد نبود، بعدی کی میاد!!؟!

 

Call of Duty 2003

خوب اولین سفر ما به بازی، سال 2003 بود، در واقع بازی اصلا ساخته شده بود تا با سری Medal از EA رقابت کند. اولین COD در جنگ جهانی دوم میگذشت و در حالیکه که مدال تمرکزش روی نمایش قهرمان بازیها ی یک سرباز امریکایی در دل جنگ بود، COD بخوبی راهش را جدا کرد، او تمرکز نمایش درخشانش را روی به تصویر کشیدن ابعاد یک نزاع عظیم گذاشت و شما در نقش سربازانی از آمریکا، انگلیس و روسیه قرار داد در وسط آتش جنگ. COD قسمت یک سال 2003 نقدهایی خیره کننده گرفت و ستوده شد و بخش تک نفره داستانی قوی اش در کنار مولتی پلیر خیره کننده؛ سنگ بنای یکی از موفق ترین فرنچایز های تاریخ بازیهای رایانه ای را بنا نهاد.

 

Call of duty: United Offensive

یک بسته الحاقی که توسط Gray matter برای بازی اصلی توسعه داده شد. این بسته بخش داستانی جدیدی در خود داشت. عملیاتی ازسوی آمریکایی ها در منطقه مشهور Bastogne بلژیک. البته اوج قدرت این پک در مولتی پلیر آن بود زیرا برای اولین بار مفهوم Rank به دورن ساختار بخش اونلاین سری تزریق شد تا هرچه بیشتر بازیبازان بازی میکردند همانند یک نظامی ، در جه میگرفتند و ارتقا پیدا میکردند.

 

Call of duty: Finest Hour

در حالی که نسخه اصلی بازی فقط برروی پلتفرم PC موجود بود، Activision تیم Spark interactive را مامور ساخت یک نسخه Spin Off برای کنسول خانگی ps2 و Xbox و گیم کیوب نینتندو نمود. Finest Hour بازی بد نبود ولی به سختی میشد با شاهکار بشدت برجسته تر، نسخه اصلی PC مقایسه اش کرد. البته بازی به میراث سری وفا دار بود واستان هایی از شش سرباز را از چندین گوشه جهان روایت میکرد ، الگویی که امروزه در Battlefiled 1 نیز بخدمت گرفته شده است. بازی همچنین توانایی پشتیبانی تیم های 32 نفره در بخش اونلاین را برای Xbox داشت. رقمی جالب توجه برای اونلاین کنسولی که تازه قرار بود مولتی پلیر را به آغوش کشیده و به PC ِبپیوندند.

 

Call of Duty 2

سال 2005 بود که قسمت دوم عرضه شد و اگر چه COD2 در واقع دنباله روی جد خود قسمت اول بود اما سعی کرد قسمت یک را در تمام زمینه ها بهبود بخشد و نتیجه شاهکار بودزیرا نمی توان از تاثیری که دومین موج حمله infinity Ward به میدان نبرد شوترهای اول شخص چه در کنسول چه در PC داشت غافل بود! COD2 در زمان لانچ کنسول نسل جدید مایکروسافت Xbox360 عرضه شد و در حالیکه Halo 2 میرفت ایده شوتر اونلاین مولتی پلیر کنسولی را در ذهن جمعیت عظیم مخاطب کنسولی پیاده سازی کند، COD2 ویژگی های سرسخت شوتر PC با یژگی های خاص اونلاین این پلتفرم را پیاده سازی نمود.د این تغییر به خوبی گرفت : بازیبازان در مبارزات مرگبار تعقیب و گریز یکدیگر در پرده نمایش جنگ جهانی غرق شده بودند و در همین حال بودکه بهترین فروش یک بازی در لانچ کنسولی برای COD 2 رغم خورد.

 

Call of Duty 2:Big Red One

در حالیکه بازی COD 2 برای نسل جدید ساخته شده بود، اسپین اف سری برای نسل گذشته سخت افزار عرضه شد،Ps2-Gamecube و ایکس باکس اصلی. از انجایی که BRO اولین بازی استودیو Treyarch یکی از سه استودیو مشهور ساخت قسمت های سری بود و Treyarch به ما معرفی شد؛ از این لحاظ Big red One مهم جلوه میداد. در ساخت این بازی Gray matter سازنده بسته United Offensive نیز همکاری کرده بود. برخلاف اکثر COD ها تا آن زمان، BRO تمرکزش روی یک جوخه بود : پیاده نظام شماره 1 از ارتش ایالات متحده، با لقب Big Red One. در حالی که بازی نمیتوانست با COD 2 رقابت کند، ولی از finest Houre که گویی دنباله آن نیز بود بهتر بود نقدهای مثبت بیشتری گرفت. Treyarch شوتر سینمایی خوبی را ارائه داده بود و کارشان نادیده نماند زیرا بعد ها تبدیل به عنصری کلیدی در اسطوره سری COD شدند.

 

Call of Duty 3

در حالیکه infinity ward در حال کار روی پروژه عظیم بعدی خود بود، چیزی که برای همیشه چهره شوتر اول شخص کنسولی را تغییر داد، توسعه قسمت سوم و عرضه آن در سال 2006 به Treyarch سپرده شد. این اولین بار بود که یک نسخه اصلی توسط تیمی غیر از اینفینیتی خلق شده بود واز بعد تک نفره این تغییر خود را نشان داد. COD3 متاسفانه، مورد نقدهای منفی قرار گرفت نقد هایی چون بخش داستانی آن تنوع خاصی ندارد و متفاوت نیست و تکراری و … بخش اونلاین به قدرت خود باقی بود و برای اولین بار خودرو به مپ ها اضافه شد و گیم مود های جذابی نیز در ساختار اونلاین به کار رفت. راستش را بخواهید هم بازیباز ها هم منتقدها شروع کرده بودند به خسته شدن از سری WWII و بیشترین دلایل نگاه منفی به قسمت سوم همین بود .

 

اینجا بودکه Infiniti war همه را دیوانه کرد….

Call of Duty 4: Modern warfar

در حالیکه سالانه شاهد عرضه سری بودیم ،این زمان عرضه COD 4 بود که یک تغییر اساسی در ساختار بازی چه در بعد گیم پلی چه روایی ایجاد شد. تغییر از جنگ جهانی دوم به زمان مدرن خود ما، حرکتی جسورانه بود . بازیی که مخاطبانش به ساختار محیطی و داستانی آن عادت کرده بودند ناگهان خود را در جهانی غریبه میافتند. ریسک بسیار بالا بود ولی استادی Inifinity ward در خلق شوتر اول شخص سینمایی تازه اینجا مشخص شد. برداشت این تیم ماهر از اوضاع جهان و کانسپت گیری از اثار سینمایی درخشانی چون Black Hawk down ریدلی اسکات، و اعمال آن به ساختار گیم پلی فوق سریع و سینمایی COD باعث خلق معجونی شد که هنوز مزه اش زیر زبان من مانده است. منتقدان بخش داستانی را به خاطر داستان سرایی خیره کننده و شوتر دیوانه وار ستودند. IW با چنان استادی بازیباز را در یک سواری دیوانه وار از یک ست پیس خیره کننده به دیگری پرتاب میکرد که در مدت زمان کمپین فرصت پلک زدن هم نبود. برتری اینجا به پایان نمی یافت ؛ زیرا با جدا شدن از دل تاریخ روایت شده گذشته WWII اینفینتی وارد اکنون به زمان معاصر آمده بود و از زنجیر روایت صحیح تاریخی رها شده بود و قادر بود داستان های خیالی خود را بسازد. درگیری های جهان واقعی در عراق و افغانستان در زمان عرضه MW در اوج بود و اگر چه MW از لحاظ ستینگ یا روایت با جنگ های خاور میانه ربط آنچنانی نداشت، نمایشش از قهرمان های عصر جدید با زمان بندی دقیقی به تصویر کشیده شده بود.

 

Call of duty:world at War

سال 2008 بود و در حالیکه IW تمرکزش روی سری رکورد شکن MW قرار گرفته بود، به عهده Treyarch بود تا بازیبازان را برای سال متوالی سرگرم کند وبعد از چشیدن شوتر MW ماموریتی سخت و طاقت فرسا به عهده Treyarch افتاده بود تا دوباره ما را به WWII بازگرداند. اینبار نمایش pacific بود و حشت جنگ با Kamikaze و مخفی کاری و ژاپنی ها، دربخشی خونین از تاریخ واقعی جنگ. بهرحال World at war قادر به فرار از سایه سهمگین MW نبود و این حس وجود داشت که حرکت به گذشته حرکتی رو به عقب بوده ا ست . بخش مولتی پلیر خوب بود اما شاخص نبود. اگر چه برای اولین بار زامبی مود نیز عرضه شد بهرحال جهان در جنگ فقط نقش یک توقف گاه موقتی را درطی سال داشت زیرا همه منتظر بازگشت Infinity Ward بودند.

 

Call of duty: Modern warfare 2

زمانی که در سال 2009 MW2 عرضه شد برند COD تبدیل به یک غول شده بود. فروش سهمگین سری در کنار موفقیت عظیم MW بازی را به یکی از عظیم ترین فرنچایز های تاریخ تبدیل کرده بود. قسمت دوم با هایپ بسیار زیادی عرضه شد. حتی لانچ بازی فرش قرمز نیز داشت! بازی های رایانه ای حالا قدرتمند ترین مدیوم سرگرمی بودند و COD نمادی بزرگ و نوک این قله بود. از بعد گیم پلی قسمت 2MW نسخه بهبود یافته قسمت اول بود. روایت داستانی جذاتر و پیچیده تر ، انفجارها عظیم تر و شوتر سینمایی تر شده بود. االبته انتقادهایی نیز به مرحله NO Russian بود جایی که تروریست روسی در فرودگاه روسیه تعدادزیادی انسان بیگناه را قتل عام می کرد شد . بخش مولتی پلیر بر پایه ساختار عالی قسمت یک بنا شده بود بود و از این لحاظ بهترین شوتر نظامی اونلاین مولتی پلیر بود. خود بازی به شکلی عجیب موفق بود چنان مورد توجه قرار گرفت که بیش از 20 میلیون نسخه از آن به فروش رفت.

 

Call of Duty :black Ops

در حالیکه موقع نمایش Treyarch بود، نظر عمومی این بود که Treyarch فقط تقلیدی دوست دوم از IW را تا به امروز نمایش داده است. در حاالیکه سال 2010 برای IW سال خوبی نبود و دوتن از کارمندان اصلی استودیو از خالقان سری، وینس زامپلا و جیسون وست توسط اکتیویژن اخراج شدند، گویی زمان مناسبی برای Treyarch فرارسیده بود تا خودی نشان دهد. این دفعه خبری از بازگشت به گذشته نبود. تریلری تیره و تار و پر از توئیست؛ خط داستانی روانشناسانه دردل روز های تاریک جنگ سرد انتظارمان را می کشید که فلش بک هایی خیره کننده از ویتنام را به همراه داشت. از بعد روایی کلا BO مسیر متفاوتی را از سری COD دنبال می کرد اما گیم پلی همان شوتر دیوانه وار بود. Treyarch همچنین ویژ گی های جدید برجسته ای به بخش مولتی پلیر اضافه کرد. مود های خیره کننده چون One in chamber و Gun Game. در واقع میتوان این پیشرفت ها را میراث Treyarch برای سری دانست زیرا IW این ویژگی ها را در MW3 به کار برد. عملیات سیاه رشد سری را تضمین کرد. فروشی یک میلیارد دلاری برای سری! در سال 2010 تبدیل به محبوب ترین چارت سرگرمی UK شد و اثار سینمایی و موسیقی را شکست داد.

 

Call of duty MW3

با تیم جدید IW که حالا با اعضایی از Sledghammer games ترکیب شده بود MW3 همان خط داستان خیالی نبرد ایالات متحده و روسیه را ادامه داد. نبردی که به خلق جنگ جهانی سوم کشیده می شود، بین نیروی های NATO و هم پیمانان شان و Ultra- nationalist Russiaیک حذب انقلابی که دوران اتحا د جماهیر شوروی را به عنوان قله افتخارات سرزمینشان ، میپرستید. پلات داستانی زمینه عالی برای نمایش ست پیس های مشهور سری بود. بالانس خیره کننده سلاح ها، نمایش نابودگری جنگ ، ماموریت های فراموش نشدنی و …. Activision رسما اعلام کرد شیپمنت روز یک بازی بزرگترین در طی تاریخ بازیها بوده است.

 

Call of Duty:Black OpsII

توسعه یافته توسط Treyarch عملیات های سیاه قسمت دوم، تغییرات بسیار زیادی درسری ایجاد کرد. گرافیک سری برای اولین بعد از چند قسمت تغییراتی اساسی دید و به شکلی زیبا کیفیت بصری بازی ارتقا پیدا کرد. BOII برای اولین بار ما رابه آینده برد. جایی که جنگ سرد دوم با تکنولوژی ها و سلاح های جدید بر جهان غلبه کرده است. بخش داستانی چند دهه در زمان جلو وعقب می رفت. از 1980 تا 2020 و لوکیشن های بازی نیز بسیار متفاوت بودند.سلاح ها و تاکیتک های کاربردی نیز بسته به زمان تغییر می میکرد و خط داستانی نیز قهرمان سری قسمت یک alex mason با صدای سم ورتینگتون در آواتار را با پسرش دیوید روایت می کرد . الکس در گذشته عملیات انجام میداد و پسرش در آینده. سیستم سندباکس گونه ای برای بخش strike Force نیز ایجاد شده بود و داستان نیز جایی چند شاخه میشد و بسته به انتخاب شما برای اولین بار در سری پایان فرق می کرد. در پنچ روز اول فروش بازی از 800 میلیون دلار گذشت و حتی فروش سهمناک 775 میلیون دلاری MW3 نیز شکسته شد!

 

Call of duty:Ghosts

اشباح کلا یک خط داستانی جدید از IW بود و نبرد روسیه و آمریکا به فراموشی سپرده شده بود. جایی در آینده US دیگر یک ابرقدرت نبود و توسط فدریشین ، اتحاد آمریکای جنوبی نابود شده بود. داستان دو برادر با سگشان روایت می شد و هردو عضو جوخه ای به نام Ghost می شدند جوخه ای که زمانی پدرشان هدایتش را به عهده داشت. تغییرات در بخش مخفی کاری قابل توجه بود و کمک های رالی سگ باوفا نیز جالب توجه بودند. البته این بازی نیز دنباله رو همان خط سالانه عرضه بازی بود و منتقدان کمی از بخش داستانی بازی ایراد گرفتند. البته بخش اونلاین و مولتی پلیر مثل همیشه قوی بود. گوست 19 میلیون نسخه فروش کرد که اگر چه رقم قابل توجه ای است ولی با توجه فروش کمتر از BOII نشان داد گرد و غبار خستگی و به ورطه تکرار افتادن روی چهر سری نشسته است.

 

COD Advanced warfare

اسلج همر تیمی بود که وارد چرخه تولید سری شد تا فاصله زمانی پروداکشن سری به سه سال برسد. یک سال IW یک سال Treyarch و حالا یک سال اسلج همر،( نسخه جدید 2017 را نیز این تیم عرضه کرده است.) این تیم در تولید MW3 نیز کمک کرده بود. AW سری را بیشتر به دل آینده برد و شما را در نقش سربازانی با EXO های نظامی پیشرفته و اگیومنت شده به سبک Deus ex قرار می داد . اگر چه این بازی هنو زهم COD بود ، ویژگی های فوتور یستی بازی تاثیرات خیلی شدیدی برروی گیم پلی داشت. سلاح های مدرن و زره هایی که بیشترین مانور پذیری و تحرک را به بازیباز هدیه میداد و از تمام سری های قبلی تحرک بالاتری داشت( مرحله بزرگ داره و پرش روی اتوبوس ها یادتان است)

منتقدان از این بازی بیشتر اشباح خوششان آمد و تحرک پذیری بالای این قسمت رانقطه عطفی در تاریخ تغییرات گیم پلی سری دانستند. اگرچه AW یکی از پرفروش ترین های سال بود فروش COD روز به روز کمتر می شد.

 

COD BOIII

Treyarch با عملیات سیاه 3 بازگشت و سری به اعماق اینده رفت. اینبار کاملا علمی تخیلی شده بودیم! سربازان سایبرناتیک در عملیات های مخفی کاری پیچیده حتی زمان را نیز دستکاری میکردند و از اقدامات پیشگیرانه برای توقف سازی حوادث تروریستی استفاده میکردند. کانسپبت بدی نبود و خوب هم اجرا شده بود و برای اولین بار میشد 4 نفره Coop بخش حالا کمی گسترده تر تک نفره داستانی را بازی کرد. کلاس های مولتی پلیر نیز به شکلی گسترده تر با کاستومایزیشن های زیاد معرفی شد . بسته BOIII خوب فروش کرد و برگشت. اکتیویژن اعلام کرد که BOIII هم از ghost هم MW فروش بسیار بیشتری داشته و محبوب ترین عنوان 2015 بوده است.

 

COD Infinitie warfare

در حالی که سری تقریبا تمام جنبه های واقع گرایی خود را طی سالهای اخیر کنار گذاشته بود فقط یک جا برای سری مانده بود که هنوز کشف نشده بود!!فضا! پس بگیر که رفتیم به عمق فضا. حالا در آینده دوردست هستیم و حالا نسان ها در سیاره های دیگر کلنی تشکلی میدهند ولی یک تیم مستقر در مریخ معروف به SDF یا خط مقدم دفاع کلنی، با فرماندهی بازیگر سریال GOT کیت هرینگتون، بر علیه اتحاد زمین اعلام جنگ می کند. در نقش نیک ریاس شما در جنگ بین سیاره ای درگیر می شوید. ترکیبی از نبرد های زمینی فوق سریع مشهور سریع با تاچ های IW و داگ فایت های فضایی با جت ها و روبوت ها .در موقع معرفی بازی، تریلر آن منفی ترین تریلر تاریخ سری شد! طرفداران از نبرد فضایی خوششان نیامده بود ولی این قضاوت زودهنگام بود .همان که گفتم همه میگونید بازی نمیکنیم بعد ده بارهر قسمت را بازی میکنند !!! زیرا برخلاف آن بک فایر، نبرد بی نهایت پرفروش ترین بازی تاریخ سری در چند سال اخیر شد! یک کمپین انعطاف پذیر، شوتر قوی وگرافیک خیره کننده و بخش اونلاین گسترده. البته فروش سری کمتر از حد انتظار بود و اکتیویژن اعلام کرد که بازی نتوانسته برخی طرفداران را ذوق زده کند. باید بگویم که کمپین نبرد بینهایت بسیار برای من جذاب بود. در زمان نمایش تریلر اولیه همه از یار روبوت همراه ایراد میگرفتند ولی موقع تجربه بازی همان روبوت یکی از بهترین شخصیت پردازی ها را با صداپیشگی خیره کننده داشت. در کل COD همیشه جذاب بود چه در فضا چه در عمق معادن شوروی .

درباره ی MahdiFi

خوره بازی و عاشق بازی سازی 24 ساعت پا کامپیوتر - کمپانی های مورد علاقه : مایکروسافت و سونی -

همچنین ببینید

دانلود بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy + کرک

بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy یکی از جذاب ترین بازی در سبک پلتفرمر منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *